۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

اگر اینترنت پرسرعت ندارید، اوبونتوی مجانی هم ندارید!

untitled

چند روز پیش وقتی در سایت اوبونتو اقدام به سفارش CD ورژن ۹.۱۰ کردم، با کمال تعجب به متن بالا برخوردم. خلاصه مطلب این است که اگر از قبل CD اوبونتو را سفارش داده اید، دیگر برایتان CD مجانی نمی‌فرستند. اما در عین حال شرکت کانونیکال (متولی توزیع اوبونتو) چندین راه پیش رویتان گذاشته است:

۱- نسخه فعلیتان را از طریق اینترنت به نسخه جدید ارتقاء دهید که در صورت نداشتن اینترنت پرسرعت امری بی فایده است چون حدود یکی دو روز طول می‌کشد!

۲- نسخه جدید را از اینترنت دانلود کنید که باز هم با مشکل بالا مواجه هستید!

۳- عضو شوید و کمک مالی کنید. تنها در این صورت است که برایتان CD خواهند فرستاد!

۴- (نتیجه اخلاقی) اگر اینترنت پرسرعت ندارید از اوبونتوی مجانی هم خبری نیست!

سؤالی که برایم مطرح است این است که در همان افریقای جنوبی که بسیاری از افراد از ابتدایی‌ترین امکانات رفاهی بی‌بهره‌اند (چه رسد به اینترنت پرسرعت)، اوبونتو چگونه می‌تواند به مأموریت و فلسفه وجودی خود که همان "لینوکس برای بشریت" است، جامه عمل بپوشاند؟ آیا معنای واقعی "اوبونتو" در شرف محو شدن است؟ به نظر من آینده پاسخگوی این سؤال خواهد بود.

۲ نظر:

Jadi گفت...

خب قبول کن که این ارسال مجانی هزینه زیادی داره و کانونیکال هم به اندازه کافی خودش رو با اینکار جا انداخته و احتمالا دیگه نمی خواد خیلی خرج اینکار کنه.
در عین حال هر کس می تونه سی دی دوستش رو کپی کنه. این بهترین روش است (: ما که شخصا برای کپی همیشه می یایم پیش خودت (:

وبلاگ کامبد گفت...

ممنون جادی جان از کامنتت. ولی فرقی که تا حالا کانونیکال با بقیه توزیع کننده ها داشت این بود که "هر کس در همه جا" می تونست اوبونتو رو داشته باشه. حتی من می‌تونستم برای یک بچه روستایی (که شاید تو دهشون فقط یک کامپیوتر داشته باشه) اوبونتو رو سفارش بدم تا براش فرستاده بشه و اون هم بتونه امتحانش کنه. ولی حالا همه چیز عوض شده و ظاهراً کانونیکال یا نمیتونه یا نمی‌خواد بیشتر از این مایه بزاره. به هر حال روشی که قبلاً در پیش گرفته بود باعث تمایز و محبوبیت بیشترش بود که متأسفانه الان دیگه اینطور نیست.

Bookmark and Share