۱۳۸۸ مرداد ۳۱, شنبه

چرا از سیستم عامل لینوکس استفاده نمی کنم؟

اول از همه باید عنوان کنم که این متن را به این خاطر نمی نویسم که ثابت کنم یک سیستم عامل نسبت به دیگری برتری دارد، بلکه صرفاً به این خاطر می‌نویسم که نشان دهم بعنوان یک کاربر ویندوزی چه مواردی سد راه حرکتم به سمت استفاده از لینوکس شده است.
لینوکس مزایای زیادی دارد: پایدار است، برنامه های کاربردی زیادی دارد و از همه مهمتر اینکه تقریباً همه چیز در آن "رایگان" است. اما مشکلاتی هم دارد که مانع از استفاده تمام عیار یک کاربر ویندوزی از آن می شود که بعضی از آنها را در زیر می‌آورم:
1- لینوکس از یک توزیع یا تم رومیزی ثابتی استفاده نمی کند. سبکهای رومیزی متعدد (که دو نمونه اصلی آن GNOME و KDE میباشند)  بعلاوه تعداد بسیاری توزیع (Distro) باعث می شود تا کاربران عادی نتوانند براحتی سبک و توزیع مورد نیاز خود را انتخاب کند. البته این امکان انتخاب بالا یک مزیت از طرف لینوکس کاران تلقی می شود ولی برای کاربران عادی می تواند تا حدود زیادی گیج کننده و مشکل آفرین باشد.
2- محیط لینوکس شبیه ویندوز نیست. با وجود نزدیکی محیط رومیزی بسیاری از توزیع ها به ویندوز، ولی با این حال لینوکس از ماجولها و دائره لغات متفاوت ازویندوزاستفاده می کند که برای کاربران ویندوزی نامأنوس است.
3- برنامه های ویندوز بر روی لینوکس بصورت بومی قابل اجرا نیست. البته تلاشهایی برای رفع این مشکل صورت گرفته است ولی هنوزهیچ یک کارایی چندانی برای اجرای بدون عیب و نقص برنامه های ویندوزرا ندارند.
4- محیط کاربری لینوکس برای جذاب شدن نیاز به کار دارد. در حال حاضر یک محیط کاربری جذاب و بهینه وجود ندارد که برای "اکثر" کاربران جذاب باشد (سیستم عامل اپل مکینتاش نمونه بارزی از یک محیط کاربری زیبا و تکامل یافته برای اکثر کاربران است).
5- لینوکس دست کاربران را برای هر کاری باز گذاشته است. البته این مورد واقعاً یک مزیت بزرگ بحساب می آید ولی باید گفت که اکثر کاربران عادی ترجیح می‌دهند دست به ترکیب سیستم عامل نزنند و حتی در صورت نیاز خود سیستم عامل همه تغییرات لازم را انجام دهد.
6- نیاز به استفاده از ترمینال متنی در لینوکس برای کاربران عادی برطرف نشده است. با اینکه تلاشهای زیادی برای از بین بردن نیاز به ترمینال برای اجرای دستورات توسط کاربران عادی انجام شده ولی به هر حال کاربر در بسیاری از موارد نیازبه استفاده از ترمینال متنی برای اجرای دستورات دارد.

همانطور که در ابتدای این پست هم عنوان کردم، موارد فوق بخودی خود برای لینوکس نقطه ضعف نیستند بلکه نشانگر تفاوتهای دو سیستم عامل می باشند که نقل و انتقال کاربران عادی را از یکی به دیگری با مشکل مواجه می سازند.

۸ نظر:

امین گفت...

سلام.
عرض کنم که ... فرمایش شما متین. ولی به حرف منم گوش کنین یه لحظه:

والله اینا هم نظرات منه، روی چیزی هم تعصب ندارم. ولی...

شما فرض کنید از اولی که کامپیوتر دار شدید، بهتون لینوکس یاد می دادن. اصلا چیزی در مورد ویندوز نمیشنیدید. پس این که می فرمایید فرهنگ لغت لینوکس یکی از موانع حرکت یه کاربر عادی شده، این به نظر من زیاد قابل قبول نیست. یه کاربر عادی باید متوجه باشه که داره از ماشین مثلا پژو میره سوار شِوِلِت میشه. اینا ادبیات و نحوه ی راه اندازی و تعمیر مخصوص به خودشون رو داره.
یه کاربر عادی باید بدونه که حالا که میخواد کار جدیدی بکنه، باید چیزای جدیدی هم یاد بگیره. درست مثل وقتی که داشت ویندوز یاد میگرفت.
ترمینال، ترمینال بابا همچین چیز ترسناک و پیچیده ای هم نیست که یه کاربر عادی نتونه باهاش کار کنه. اتفاقا خیلی از نیاز ها رو هم بر طرف می کنه.
در مورد نرم افزار ها، بیشتر نرم افزار های خارجی که مشابهش توی لینوکس هست. فقط نرم افزارای ایرانیه که اصلا نمیشه راشون ناداخت توی لینوکس.
من فکر میکنم یه کاربر عادی خیلی راحت که نه، اما راحت میتونه با لینوکس کار کنه.
مثال بارزش خود من!
فقط مشکلم بازی ها هستن و اون نرم افزارای ایرانی.

موفق باشی.

psamim گفت...

سلام
به نظر من هم لینوکس بسیار قویه و پتانسیل خوبی داره، اما هر سیتم عامل در طول زمان برای هدفی رشد کرده. ویندوز بیشتر تمرکزش روی کاربرای معمولی بوده و هزاران نفر پول گرفتند و روی ویندوز کار کردند تا آسونتر بشه اما لینوکس تازه چندین ساله که جدی به این فکر افتاده و تو این چند سال هم خیلی پیشرفت کرده اما هنوز ویندوز اگه قوی تر و کامل تر نباشه حداقل هنوز آسونتره. من خودم از لینوکس استفاده می کنم. در کل احساس مس کنم لینوکس در اصل برای برنامه نویس ها یا خوره های کامپیوتر نوشته شده. اما خوب اگه بشینند و درستش گنند چیزی از بقیه کم نداره، یه اینترفیسه دیگه.
من با این که خودم از لینوکس استفاده می کنم خیلی وقت ها به ویندوز میام. فوتوشاپ، بازی ها، Ofiice و چیز های دیگه. البته بماند که فلسفه نرم افزارهای آزاد یا از اون طرف وجود چیزهایی مثل دات نت جای بحث داره.

وبلاگ کامبد گفت...

سلام امین،
ممنون از اینکه نظرات خودتو مطرح کردی. حرفت کاملاً درسته که اگه از اول همه با لینوکس کار می‌کردند و ویندوز را نمی‌شناختند لینوکس بهترین انتخاب برای همه بود. ولی افسوس که سرنوشت اینطور رقم نزد. من هدفم از نوشتن این پست این بود که نشون بدم چرا اغلب "کاربرهای عادی ویندوزی" تمایل چندانی به حرکت به سمت لینوکس ندارن. ولی ناگفته نماند که همه آدمها یکجور فکر نمی‌کنن و سلیقه‌های خاص خودشونو دارن. بنابراین خیل زیادی از ویندوزکارانی هم وجود دارن که چالشهای لینوکس براشون خیلی جذابه و بطرفش میرن. بهرحال از نظراتت متشکرم و امیدوارم در کار و زندگیت موفق باشی.
کامبد

hamid گفت...

فرمایشاتتون یه حالتی داره، توی شهرمون روزنامه بود که مثل این متن شما بود همه حرفاش، مثلا اگه میخواس بگه سطل آشغال فلان جا ایراد داره اول از همه از شهرداری و کارکنان و فلان و بهمان تشکر و قدردانی و معذرت خواهی میکرد... ایراد از متن جنابعالی نیست، بعضی ها دوست دارن بگن فلان سیستم عامل آشغاله ولی انتظار دارند شما درمورد سیستم موردعلاقه ایشان، با همین سبکی که با عذر و معذرت و اینهاباشه صحبت کنید.
یعنی دنیایی شده که واسه عدم استفاده از سیستم عاملی فقط مونده که اعتراف نامه بنویسید! شما سالها با ویندوز کارکردید، به هزار و یک دلیل ترجیح میدید با همون کارکنید، من ترجیح میدم یک کلیک هوشمندانه و با انتخاب انجام بدم، با کلیک اجراکنم، حوصله واسه هرچی دوخط تقاضا نوشتن را ندارم.
اصلا دنیا و تکنولوژی یعنی کارها ساده بشن واسه نصب درایور واسه هزارتا کارالکی دیگه نیاز نباشه هی کامند بنویسی هی کامند بنویسی! کارها راحتتر یا سختتر؟
گیرم که طرف ده ساله با لینوکس کارمیکنه، خیلی خوب دموکراسی شده اینکه هرکی مثل من ... دستش نیست فلانه؟ نه عزیزجان، کارخودت را انجام بده، بقیه را هم دستکم مثل خودت دارای بهره هوشی فرض کن، سخت نیست اندیشیدن به اینکه، تنوع رفتار نیازها و... تنوع استفاده از سیستم عامل را بوجود میاورد. راستی اگر اینقدر افسوس میخورید که چرا از اول با لینوکس کارنکردید خوب میتونید مشغول شید از همین حالا!
در وبلاگی که بصورت تفننی به کامپیوتر میپرداخت پستی راجع به ویندوزویستا بود، یکی زیرش نوشته بود ویست آشغال ویستا هزار دردبیدرمان! جواب جالب صاحب وبلاگ از همه جالبتر بود ساده و کارآمد: "خوشت نمیاد آنیستالش کن!" اما کارشناسان میگویند اشخاصی پیدامیشوند که هم آنیستالش میکنن و هم ناسزامیگن به اون و خلق اللهی که کاربرشن.

Mohammadreza Abedi گفت...

فقط اگر يك جايگزين مناسب و رايگان، يا حداقل كم هزينه براي CAD در لينوكس پيدا كنم، كاملا به سوي لينوكس خواهم شتافت. بقيه نرم افزار هاي خرد و ريز هم با vbox قابل استفاده هست.

Raminia گفت...

راستی یک دلیل اساسی استفاده نکردن از لینوکس را ننوشتی: اینکه بقیه سیستم عامل ها کارهای معمولی راحت انجام می دهند اما لینوکس را باید التماس اش کنی به جایش خوب معلق می زند

amir72 گفت...

شما یه نکته ی مهم رو در نظر نگرفتین اینکه لینوکس ویندوز نیست که کار های ویندوز رو انجام بده و شما نباید انتظاراتی رو که از ویندوز دارن از لینوکس هم داشته باشین مثل اینکه یه کاربر لینوکسی بیاد بگه وندوز بده چون خط فرمانش قوی نیست و این دستور رو اجرا نمی کنه !

ناشناس گفت...

من یک کاربر عادی هستم که چند ماهه برای امنیت بیشتر از لینوکس استفاده می کنم. واقعا به این نتیجه رسیدم که لینوکس ببیشتر برای کامپیوتری ها طراحی شده و ویندوز برای کاربران عادی. البته تونسته ام با لینوکس کنار بیام و لینوکس ابونتو و ... هم تازگی ها برای کاربرای عادی خیلی راحت تر شده اند. ولی فکر می کنم هنوز جای کار زیاد داره . مشکل من بیشتر با ترمینال و نصب نشدن خودکار بعضی از برنامه های موجود در سینپتیک است (یعنی دانلودش که کردی باید بگردی ببینی کجاست و چجوری اجرا میشه) کلا بعضی از برنامه ها هم تکه پاره در سینپتیک هستند و اما مشکا بزرگ من : راهنمایی هایی که برای ویندوز نوشته شدند جزئیات رو کامل توضیح میده ولی راهنمایی های همون برنامه یا موضوع که برای لینوکس خیلی کلی هستند انگار نویسنده مطمئن بوده مخاطبش خوره کامپیوتر و کاملا وارد است.

footpad

Bookmark and Share