۱۳۸۸ شهریور ۵, پنجشنبه

کشف علت تفاوتهای زنان و مردان در خنداندن دیگران

image

پژوهشگران آلمانی در تحقیقات خود نشان دادند که شوخی کردن و خنداندن دیگران یک ابزار قدرت است و به همین دلیل زنان کمتر با دیگران شوخی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر،  محققان دانشگاه فریبورگ دریافتند که خوشمزگی و خنداندن دیگران وسیله‌ای است که افراد به کمک آن در روابط اجتماعی خود زمام قدرت را در اختیار می‌گیرند.

بر اساس گزارش تلگراف، این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "این تئوری توضیح می‌دهد که چرا حتی در روزگار ما هم زنان به ندرت با دیگران شوخی می‌کنند و حرفهای خنده دار می‌زنند. در حالی که مردان به راحتی دیگران را می‌خندانند. در حقیقت خود را خوشمزه نشان دادن به این معنی است که فرد کنترل موقعیت را از موضع بالاتر در اختیار می‌گیرد. به طوری که تا قبل از 1960 زنان به ندرت دیگران را می‌خنداندند چرا که تا آن زمان زنان از قدرت بالایی  در مسائل اجتماعی برخوردار نبودند."

به گفته این محققان شوخی و هجو پایه خشونت دارند و به هیچ وجه لطیف نیستند. تا سال 1960 تنها مردان شوخی می‌کردند اما اکنون زنان نیز در این عرصه فعال شده اند و حتی امروز نیز پسران 4 تا 5 عبارت خنده دار بیشتر از دختران جوان می‌گویند.

این بررسیها نشان می‌دهد که خوشمزگی ترکیبی از قیدها و طعنه ها است و زنان اغلب از خوشمزگی برای شکستن قیود اجتماعی در کنار دوستان خود استفاده می‌کنند در حالی که مردان از خوشمزگی برای سرپوش گذاشتن بر ناکامیهای خود بهره می‌گیرند اما هر دو جنس از شوخی برای کنترل دیگران استفاده می‌کنند.

برای مثال پزشکان بعضی اوقات از خوشمزگی برای آسوده خاطر کردن بیماران استفاده می‌کنند اما اگر آنها هنگام کار سکوت کنند بیمار فکر می‌کند دانش پزشکی پزشک بسیار بالا است.

همچنین پرستاران و ماماها درباره بیماران خود جوک می‌گویند اما زمانی که پزشک حاضر باشد سکوت می‌کنند و بعضی افرادی که زیاد جوک می‌گویند وقتی در حضور یک فرد با موقعیت بالاتر قرار می‌گیرند دست از جوک گفتن و شوخی کردن بر‌می‌دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

Bookmark and Share