۱۳۸۸ مهر ۶, دوشنبه

آیا تکنولوژی خودرو نسبت به 100 سال پیش تغییر کرده است؟

mitsubishi_i-miev  سؤال بسیار سختی است چون هم می‌توان به آن پاسخ مثبت و هم منفی داد. پاسخ مثبت از آنجاییکه بسیاری از اجزاء آن نسبت به مدلهای اولیه "بهبود" قابل ملاحظه‌ای یافته‌اند و حتی تجهییزات جدیدی نیز به آن اضافه شده است و منفی از آنجاییکه این تغییرات بنیادی نبوده و بیشتر در جهت "بهتر" شدن بوده‌اند. نمونه‌ای از شباهتهای بنیادی خودروهای امروزی و خودروهای اولیه از این قرارند:
1- موتور بنزینی درونسوز
2- سیستم انتقال قدرت
3- جعبه دنده و کلاچ
4- سیستم تعلیق
5- سیستم ترمز
6- اطاق و بدنه
7- رینگ و لاستیک
تقریباً تمامی خودروهای جدید نیز دارای همین متعلقات می‌باشند اما قطعاً نسبت به مدلهای ابتدای قرن بیستم "بهتر" شده‌اند. البته نباید از حق گذشت که تجهییزات جدیدی به خودروها اضافه شده‌اند که در مدلهای اولیه به هیچ‌وجه وجود نداشتند مانند ایربگ، جی‌پی‌اس و ترمز ضد قفل (ABS). ولی این تجهییزات جدید آنقدر بنیادی نیستند که صنعت خودرو را متحول کنند و در حد تجهییزات "اضافی" باقی مانده‌اند.
اما نوع دیگری از خودرو پا به عرصه وجود گذاشته است که صنعت خودرو را متحول نموده است و آن چیزی نیست جز خودروی برقی یا به اصطلاح EV یا Electric Vehicle. همانطور که از اسم آن نیز بر می‌آید این خودرو انرژی خود را از الکتریسیته می‌گیرد. با این حساب بسیاری از اجزاء آن نسبت به یک خودروی معمولی دچار تغییر گردیده‌اند. این اجزاء عبارتند از:
1- موتور
2- سیستم انتقال قدرت
3- جعبه دنده و کلاچ
از آنجاییکه نیروی محرکه خودروهای برقی الکتریسیته می‌باشد، طبیعی است که نیازی به موتور احتراقی درونسوز وجود ندارد بلکه به موتور الکتریکی (که بسیار سبکتر و ساده‌تر از موتور درونسوز است) نیاز است و این خود به تنهایی سیستم انتقال قدرت را از موتور به چرخها تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. از طرفی دیگر چون نیروی محرکه موتور الکتریکی نسبت به جریان الکتریسیته قابل تغییر است، دیگر نیازی به تغییر فیزیکی چرخدنده‌ها وجود ندارد و بنابر این وجود جعبه دنده نیز در خودروی برقی چندان قابل توجیه نیست (البته اگر هنوز کسانی هستند که از تعویض دنده لذت می‌برند هنوز می‌توانند آن را در خودروهای برقی داشته باشند).
خلاصه اینکه پس از گذشت 100 سال از حضور تجاری خودروها در خیابانها، هم اکنون می‌توان گفت که تکنولوژی خودرو در حال تحول اساسی (نه  فقط بهبود) نسبت به مدلهای اولیه می‌باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

Bookmark and Share