۱۳۸۸ شهریور ۲۲, یکشنبه

تصورات نادرستي که به باور تبديل شده اند!

Food
هر روز در اخبار شاهد پخش خبرهايي مبني بر ضررهاي فراوان نمک و افزايش چاقي در جوامع يا سرطان زا بودن فست فودها هستيم. همين مساله نوعي وسواس در افراد نسبت به سلامتي شان ايجاد کرده که همراه با ايجاد استرس در آنهاست. همين مساله دو پروفسور با نام هاي استانلي فلدمن و وينسنت مارکس را بر آن داشته تا براي مقابله با تصورات نادرستي که در اين زمينه در افراد ايجاد شده است، کتابي را به چاپ برسانند. پروفسور مارکس در اين باره مي گويد؛ «ما اين کار را کرديم چون مي خواهيم باورهايي را که در بين مردم شکل گرفته تغيير دهيم.» در اينجا مسائلي را که اين دو پروفسور در تحقيقات خود به آن پرداخته اند ذکر مي کنيم.

خوردن نمک بد نيست

بسياري از دانشمندان بر اين باورند مصرف زياد نمک باعث بروز هرگونه بيماري در انسان از بيماري هاي قلبي گرفته تا سکته و بيماري هاي کليوي مي شود. اما فلدمن و مارکس معتقدند در ميزان خطرات نمک براي سلامتي اغراق شده است. به گفته آنها اکثر مسائلي که در خصوص مضرات نمک ذکر مي شود بر پايه تحقيقات پزشکي قديمي که در مورد تاثير نمک در بيماران با فشار خون بالا صورت گرفته استوار است که در بسياري از موارد نمي توان به آن اتکا کرد. تا کنون 11 مطالعه گسترده بين المللي در خصوص تاثير نمک بر فشار خون صورت گرفته و مشخص شده تاثير نمک بر بيماران فشار خون اندک و قابل چشم پوشي است. نمک يک ماده غذايي ضروري براي بدن است که بدون آن فرد مي ميرد. عرق کردن بدون دريافت نمک غيرممکن است. پروفسور مارکس مي گويد؛ «به ژاپني ها نگاه کنيد. آنها دو برابر اروپايي ها نمک مصرف مي کنند اما زندگي طولاني تري دارند و در عين حال کمتر از مشکلات فشار خون رنج مي برند. نمک آن طور که امروزه عليه اش تبليغ مي شود، مضر نيست.»

چاق بودن چندان هم براي ما بد نيست

چندين تحقيق گسترده که از سوي انستيتو ملي سلامت امريکا صورت گرفته نشان داده فرق چنداني در ميزان سلامتي افرادي که وزن ايده آلي دارند و آنها که اضافه وزن دارند، وجود ندارد. اين در حالي است که با افزايش سن اضافه وزن داشتن فاکتوري مفيد براي سلامتي فرد است.

در مورد آنفلوآنزاي خوکي مبالغه مي شود

سازمان بهداشت جهاني پيش بيني کرده در مرحله بعدي همه گيري آنفلوآنزاي خوکي 2 تا 7 ميليون نفر جان خود را از دست خواهند داد و تعداد افراد مبتلا به اين بيماري به ميلياردها نفر خواهد رسيد و اين بيماري 800 ميليارد دلار به اقتصاد جهان هزينه تحميل خواهد کرد. اما با توجه به اظهارات اين دو پروفسور خطر مرگ در اثر ابتلا به آنفلوآنزاي خوکي آنقدر پايين است که لازم نيست در مورد آن اينقدر نگران بود. پروفسور مارکس مي گويد؛ «در حال حاضر مثل ساير زمستان هاي قبلي شاهد ابتلاي عده يي به آنفلوآنزا خواهيم بود. در فصل سرما اين مساله کاملاً طبيعي است. البته اين بيماري براي افراد مسن و کودکان خطرناک است اما 20 ،30 و 40 ساله ها نبايد چندان نگران مردن از اين بيماري باشند.»

کربوهيدرات ها دشمن ما نيستند

کربوهيدرات ها از قندهاي ساده تشکيل شده اند و از ترکيبات ارگانيکي هستند که به وفور در زمين يافت مي شوند. حقيقتاً اين ترکيب ساده چطور ممکن است دشمن سلامتي ما باشد. پروفسور مارکس مي گويد؛ «انسان بدون دريافت ميزان متعادل کربوهيدرات ها نمي تواند زندگي سالم و فعالي داشته باشد. ما از پروتئين ها تنها مي توانيم 20 درصد از انرژي مورد نيازمان را تامين کنيم.»

خريد ويتامين ها دور ريختن پول است

يک تحقيق جديد که در آلمان انجام شده نشان داده استفاده از ويتامين هاي E و C تاثير چنداني در نرخ ابتلا به بيماري هاي قلبي ندارد. به گفته اين دو پروفسور افرادي که رژيم غذايي نرمالي دارند، نيازي به دريافت ويتامين اضافه در قالب قرص ندارند و خوردن ويتامين اضافه هيچ تاثيري بر سلامتي فرد نخواهد گذاشت. البته استثناهايي هم وجود دارد براي مثال کساني که در معرض نور خورشيد قرار ندارند، بايد حتماً ويتامين D مصرف کنند. اين در حالي است که مصرف اضافه ويتامين ها حتي مي تواند مضر باشد. براي نمونه ويتامين C اضافه از طريق ادرار از بدن دفع مي شود.

دليلي براي ترس از کلسترول وجود ندارد

در سال 1989 سازمان بهداشت جهاني در يک مطالعه گسترده دلايل ابتلا به بيماري هاي قلبي را دريافت. در اين تحقيق مشخص شد نرخ مرگ و مير در فنلاند نسبت به فرانسه پنج برابر است اين در حالي بود که ميزان مصرف کلسترول در دو کشور در يک سطح قرار داشت. در عين حال از دهه 60 ميلادي ميزان بيماري هاي قلبي در نيوزيلند، استراليا، امريکا و کانادا کم شده ولي ميزان مصرف چربي در اين کشورها در حد 40 درصد باقي مانده است.
پس چرا همه مصرف کلسترول را يکي از راه هاي ابتلا به بيماري قلبي مي دانند؟ اين دو پروفسور بر اين باورند اين داستان از سوي کارخانجات داروسازي شکل گرفته. آنها مي گويند؛ «تاکنون تلاش هاي فراواني در مورد تاثير کلسترول روي سلامتي افراد صورت گرفته که اکثر آنها بي نتيجه بوده است.»

منبع؛ اينديپندنت

هیچ نظری موجود نیست:

Bookmark and Share